donderdag 29 januari 2015

Laatste nieuws: Lopen niet zo efficiënt als gedacht



Na de zon is Proxima Centauri de dichtstbijzijnde ster. Hij staat 40 biljoen kilometer van ons af. Dat is een heel eindje lopen. Ongeveer een miljard keer de aarde rond. Dus even wat simpeler: een miljoen keer de aarde om lopen en dat dan nog eens 1000 keer. Dus eigenlijk 1000 keer een miljoen keer.
Laat ik eerlijk zijn: Je zou mij na het 3e rondje al kunnen opvegen. Want dan heb ik gedurende 60 jaar ruim 15 kilometer per dag gelopen. En dan ben ik nog maar slechts 3 keer de aarde rond. Ik vermoed trouwens dat ik zelfs na 2 keer al afhaak. Maar dan moet ik nog 39999999999998 keer. Dat is een mensenleven toch niet te doen?
Nee, doe dan maar onze eigen koperen ploert. Dan hoef ik slechts 3750 keer de aarde rond te lopen. Daar doe ik vervolgens wel meer dan 100.000 jaar over, dus… tja. Met een vliegtuig is het in een paar jaar wel te doen. Maar lopen…?
Zodat we kunnen concluderen dat lopen helemaal niet zo efficiënt is als wij denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten